Never Perfect



♥ The mom of two beautiful children named Medina Sofea and Mikael Syarf ♥
Entries About Link D-I-Y

Music Player

  Daisypath Friendship tickers Daisypath Anniversary tickers
Credits

Basecode by: Aina Syaza
Editor: Amel Jasmeen
Owner: ♥ Fash Nurfazlina ♥

precious momento: kelahiran si kecil Medina ✿◕ ‿ ◕✿
Alhamdulillah pengalaman bersalin saya tidaklah se-horror mana. EDD kira-kira 19 hari lagi. Tiada labor signs, sakit pon tidak. Cuma rasa bimbang kerana sedari awal pagi, i can't feel my baby's movement seperti lazimnya. Mujur pada hari tersebut (Nov 17th, Thurs) saya perlu hadir ke sekolah awal pagi kerana ada Hari Anugerah Kecemerlangan. Keputusan UPSR juga akan keluar pada hari yang sama. Jadi tiada sesi persekolahan di sebelah petang. Kesempatan itu saya dan husband gunakan untuk ke NMC. Namun, masih sempat singgah Speedmart 99 beli yoghurt drink dan daging burger. Masih sempat masak chicken porridge. Tapi perasaan risau yg menebal m'buatkn saya tidak lalu mkn. Pada mulanya ingtkan just wanna have a normal check up at any clinic. But my husband insisted on taking me to NMC. Tidak mahu digelar isteri derhaka, saya hanya menurut ngee. 

Sampai di sana, the doc did an exam - keep track of kick counts and monitor my baby's heart beat. Alhamdulillah everythin' was ok but based on the graph, she noticed that i had a contraction, a moderate one. She did  a VE (luckily it's painless pheww!)- i'm 4 cm dilated and could easily go into labor at anytime! Dlm hati saya berkata 'Eh takkan larr! Beg pon tak bawak!' My husband asked the doctor, boleh tak kami pulang rumah dulu dan datang kemudian haha. Dgn pantasnya the doctor said NO! Dalam hati saya terdetik, what's the rush for? Naik second floor, nurse suruh change the clothes. 'Eh nurse, ada bloody show!' Giler jakun haha! Nurse said it's normal afta buat VE. Nurse masukkan ubat utk buang air besar. Bila bunyi azan Asar berkumandang, my water bag d'pecahkan. Again it's painless cuma rasa sangat tidak selesa. Masuk drip utk percepatkan contraction. 5 p.m again kena seluk lagi and i'm 5 cm dilated. Nurse asked me to sit on the wheelchair utk ke Labor Room. Saya refused sbb masih boleh berjalan sendiri. Segan nanti org sekeliling pandang-pandang. Haha boley macam tu? Nurse said no sebab risau if anything happen di tengah jalan nanti. Ouhh okay buat ke sekian kalinya, saya menurut sahaja :) Kena seluk again and i'm 6 cm dilated tapi masih tidak rasa sakit. Masih boleh bergelak ketawa dgn husband. snap pic sana sini. Nurse hanya mampu tersenyum sambil berkata 'Patient boleh bergelak ketawa lagi, macam mana nak bersalin neh?


Seluk lagi, now 6-7 cm dilated. 7.30 p.m mula rasa sakit but it's bearable. Alhamdulillah! Mulut tidak henti baca Ayat Kursi dan surah-surah pendek. Husband juga! Since  suda masuk waktu Maghrib, my husband menunaikan sembahyang Maghrib terlebih dahulu. 8.25 p.m the pains have gotten much more intense. Again kena seluk and i'm 8 cm dilated. My dad, my bro's family and my uncle's family semua da sampai. Seakan satu pesta haha! Mulut saya dan husband tidak henti-henti membaca 'Rabbi Yasseer Wala Tu'asseer'. My FIL juga turut memberi support dr kejauhan. Doa agar semuanya selamat dan minta saya bersabar. Ya Allah i can't thank them enough! Saya sempat kucup tangan husband, mohon diampunkan segala dosa dan halalkan makan minum. Dalam hati saya berdoa 'Moga dengan kesakitan ini, terhapus dosa-dosa kecil mahupon besar yang pernah aku lakukan sebelum ini. Jika ajal menjemput, aku minta menjadi syahidah.' Pasrah dengan segala qada' dan qadar Allah. 


9.25 p.m the push began. There were few times saya gave up, tak larat sbb no energy. Cuma sempat minum segelas Milo. Dr. Kay makes a cut  to help widen the opening. 'Zapp zapp!' Tapi sungguh tak rasa apa. Rasanya more than three times juga saya push. Some of the techniques ada yg betul, ada juga yg push ikut tekak haha! Nurses and my husband  tersangat larr supportive. 'You can do it, fazlina.' Masing-masing dah macam pom-pom girls haha! My husband pulak holds my hand tightly and bisikkan kata-kata semangat. Saya terus push sekuat hati. Alhamdulillah 9.55 p.m my baby selamat d'lahirkan. The doctor pon cut the umbilical chord. Though i'm too exhausted at this point, i need to push mildly to deliver the placenta pulak. And Dr. Kay teruskn kerja menjahit kesan episiotomi. Sedikit ngilu. Tapi saya pada masa itu sedikit leka meneliti my baby d'bersihkn oleh nurses. Siap di jahit dan di cuci sy masih di LR, baby pula di bawa ke nursery. Saya hanya sempat mengucup pipi my baby sekali. Doc checks my pulse, blood pressure and uterus contraction to ensure everything is fine.After an hour, doc comes and checks lagi. Saya mengalami pendarahan yang agak teruk. So, she decides utk stitch the cut lagi. Yang ni saya tak tipu, sungguh sakit! Mungkin kesan bius suda tiada. Saya kurang pasti. Next, urine tube insertion. 1 a.m bru saya d'benarkan masuk ke bilik. Hajat di hati nak tengok my baby tapi nursery dah tutup. Plus, saya juga perlu rehat yang secukupnya. Malam tu tidur saya tidak berapa lena. Menahan rasa sakit, juga menahan rasa tidak sabar untuk berjumpa dengan si kecil Medina! Everything went so fast. Alhamdulillah, sakit yang ditanggung tidak terlalu lama. Alhamdulillah juga, selepas tiga hari, saya diberi kekuatan untuk bergerak seperti biasa. ◕ ‿ ◕
Medina Sofea - 13 jam

Labels:



Older Post | Newer Post